pracownicy administracji: kierownik gospodarczy, sekretarka,
pracownicy obsługi: woźne, pomoc nauczyciela, dozorcy, kucharka, pomoce kuchenne, szatniarka.
Liczbę pracowników administracji i obsługi oraz liczbę nauczycieli w tym nauczycieli specjalistów co roku zatwierdza organ prowadzący w arkuszu organizacji przedszkola.
Nauczyciele
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawcza i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wynik tej pracy, szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków.
W sytuacji wyższej konieczności nauczyciel może pozostawić dzieci pod opieką innej osoby dorosłej zatrudnionej w przedszkolu.
Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci oraz ich zainteresowania i zdolności, dąży do kształtowania procesów rozwojowych oraz do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy.
Nauczyciel wspiera samodzielnie działania dziecka i pomaga w dostrzeganiu problemów rozwiązywania ich, uczy zasad postępowania, umożliwia dokonywanie wyborów, wspiera działania twórcze w różnych dziedzinach aktywności.
Nauczyciel tworzy okazje do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie, grupie przedszkolnej oraz w środowisku.
Nauczyciel pomaga dziecku w budowaniu systemu wartości – dobro, prawda, miłość, piękno, przyjaźń.
Nauczyciel uczy dzieci wzajemnego współdziałania i wspomagania w sytuacjach trudnych. Prowadzi zajęcia z zakresu empatii.
Nauczyciel pomaga dzieciom w rozwijaniu odpowiedzialności poprzez samodzielne wywiązywanie się z podejmowanych zadań oraz uczyć szacunku do pracy swojej i innych.
W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciel współpracuje z psychologiem, logopedą oraz innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów.
Nauczyciel planuje i prowadzi pracę dydaktyczną wychowawczą, opiekuńczą; gromadzi dokumentację swojej pracy, ponosi odpowiedzialność za jej jakość.
Nauczyciel prowadzi dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje przebieg pracy wychowawczo - dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. W dzienniku zajęć wpisuje się w porządku alfabetycznym imiona i nazwiska wychowanków, daty i miejsca ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców i adresy ich zamieszkania, oznaczenie realizowanego programu wychowania przedszkolnego oraz odnotowuje się obecność wychowanków w danym dniu. Dziennik zawiera ponadto ramowy rozkład dnia danego oddziału uwzględniający czas realizacji programu pracy wychowawczo – dydaktycznej oraz czas zajęć dodatkowych prowadzonych przez specjalistów. Fakt przeprowadzenia zajęć nauczyciel potwierdza własnym podpisem, który jest dowodem jego obecności w pracy. Dziennik jest zapisem pracy dokonanej. Wpisu dokonuje się codziennie po skończeniu zajęć. Do zapisu można czynić adnotacje ważne dla pracy wychowawczo – dydaktycznej. Nauczyciel prowadzi dokumentację oddziału zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustaleniami Rady Pedagogicznej.
Nauczyciel stosuje twórcze i nowatorskie metody nauczania i wychowania w ścisłej współpracy z domem rodzinnym dziecka.
Nauczyciel korzysta w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego, opiekuna stażu i Rady Pedagogicznej. Systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, uzyskuje wyższe stopnie awansu zawodowego, wykorzystuje nabyte umiejętności w pracy z dziećmi.
Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwację pedagogiczną oraz przeprowadza diagnozę pedagogiczną mającą na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci zdrowych i niepełnosprawnych.
Prowadzi pracę wyrównawczą z wychowankami i dokumentuje ją.
Nauczyciele i specjaliści współdziałają wzajemnie ze sobą oraz z rodzicami dziecka w sprawach wychowania, nauczania i opieki.
Nauczyciele planują i realizują pracę dydaktyczno – wychowawczą poszczególnych grup z uwzględnieniem wytycznych zawartych w programie rozwoju placówki oraz są odpowiedzialni za jej jakość.
Nauczyciel prowadzi analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej. Wyniki diagnozy przekazuje rodzicom do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
Nauczyciel wnioskuje do Dyrektora o dopuszczenie zestawów, programów wychowawczych przedszkola.
Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu edukacyjnego, który po zaopiniowaniu i zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną i zatwierdzeniu przez dyrektora może być realizowany na terenie placówki.
Zgodnie z art. 63 Karty Nauczyciela nauczyciel korzysta w związku z pełnieniem obowiązków służbowych z prawa do ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy państwowych. Organ prowadzący szkołę obowiązany jest z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
Nauczyciel specjalista – (logopeda, psycholog, terapeuta SI, nauczyciele wspierający, rehabilitant) zatrudniony w przedszkolu, otacza opieką wszystkie dzieci i udziela porad oraz wskazówek do pracy wszystkim rodzicom .
Do zadań specjalisty w szczególności należy:
współpraca z nauczycielami w grupach w celu minimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych, zapobiegania powstawania wad wymowy, inicjowania rożnych form pomocy wychowawczej
w zależności od potrzeb i możliwości specjalisty diagnozowanie dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi, badania diagnostyczne zgłaszanych dzieci.
współuczestnictwo w tworzeniu indywidualnych programów terapeutycznych, prowadzenie zajęć terapeutycznych, relaksujących, kompensacyjno – wyrównawczych.
współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami), prowadzenie doradztwa dla rodziców (prawnych opiekunów), w zakresie swoich kompetencji.
w miarę możliwości i kompetencji prowadzenie warsztatów dla nauczycieli.
kierowanie dzieci na badania specjalistyczne uzupełniające diagnozę.
udział w komisji kwalifikacyjnej przyjmującej dzieci do grup integracyjnych oraz do grup terapeutycznych.
prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami.
Specjalista prowadzi dziennik zajęć specjalistycznych. Do dziennika zajęć specjalistycznych wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona wychowanków, indywidualny program pracy z dzieckiem, a w przypadku zajęć grupowych tygodniowy plan zajęć, tematy przeprowadzonych zajęć, obecność wychowanków na zajęciach. Indywidualną ocenę postępów dziecka, wnioski do dalszej pracy i zadania do współpracy z rodzicami nauczyciel dokumentuje w zeszycie.
Do zadań specjalistów tworzących zespół należy:
rozpoznawanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień,
określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania,
opracowanie i wdrażanie indywidualnych programów edukacyjno terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem lub opinią
opracowanie i wdrażanie planów działań wspierających dla uczniów, posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
podejmowanie działań wychowawczych i opiekuńczych, w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych,
organizowanie, koordynowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli,
podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec dzieci, rodziców, nauczycieli,
wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów,
współpraca z instytucjami wspierającymi planowanie i realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
założenie Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia/Wychowanka.
Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia/Wychowanka zawiera:
imię (imiona) i nazwisko ucznia;
nazwę szkoły lub placówki oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;
podstawę założenia Karty;
diagnozę wynikającą z opinii wydanej przez poradnie psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną;
informacje o stanie zdrowia dziecka;
rozpoznanie dokonane przez Zespół:
obszary, w których uczeń potrzebuje pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
2. zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sposoby ich udzielania,
3. czas trwania i wymiar godzin, w którym powinny być realizowane,
4. podpisy osób uczestniczących w posiedzeniu Zespołu,
5. podpis dyrektora szkoły lub placówki.
W karcie wpisuję się:
okresową ocenę efektywności udzielanej uczniowi pomocy oraz propozycje form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej na kolejny okres, z określeniem czasu ich trwania i wymiaru godzin, w którym powinny być realizowane,
kartę dołącza się do dokumentacji ucznia.
W przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola:
kartę przekazuje się za zgodą rodziców ucznia,
karta może stanowić podstawę do kontynuacji działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na kolejnych etapach edukacyjnych.
Karta jest podstawą do opracowania i wdrażania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych i planów działań wspierających dla dzieci. Kopia egzemplarza powyższych dokumentów powinna spoczywać w oddzielnej teczce u psychologa lub pedagoga. Ponadto w oddzielnych teczkach powinny być zgromadzone materiały związane z decyzjami poradni psychologiczno-pedagogicznych dotyczącymi:
z dokumentami dotyczącymi pomocy materialnej ( decyzje MOPS w sprawie sfinansowania obiadów uczniom, wykaz środków uzyskanych od sponsorów z rejestrem ich wykorzystania, podania rodziców o wsparcie )
z pismami przychodzącymi i kopiami pism wysłanych.
Teczka z opiniami wystawionymi przez nauczycieli zrealizowane w różnych celach powinny znajdować się w jednej teczce.
Nauczyciel przed nawiązaniem stosunku pracy ma obowiązek przedstawić Dyrektorowi informacje z Krajowego Rejestru Karnego.
Zasady etyki zawodowej, stosunek pracy, zasady wynagradzania oraz szczególne prawa i obowiązki nauczycieli określa Ustawa Karta Nauczyciela i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
Nauczyciele Mianowani i Dyplomowani podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienie godności zawodu nauczyciela lub jego obowiązkom.
Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, wymierza się nauczycielowi kary porządkowe.
Karami dyscyplinarnymi dla nauczycieli są:
nagana z ostrzeżeniem,
zwolnienie z pracy,
zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania,
wydalenie z zawodu nauczycielskiego,
kary dyscyplinarne wymierza komisja dyscyplinarna,
wymierzenie kary dyscyplinarnej jest równoznaczne z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim,
odpis prawomocnego orzeczenia wraz z uzasadnieniem włącza się do akt osobowych nauczyciela.
W przedszkolu nie można utworzyć stanowiska zastępcy Dyrektora. Dyrektor wyznacza spośród członków Rady Pedagogicznej zastępcę pełniącego obowiązki społecznie. Osoba ta zastępuje Dyrektora w przypadku jego nieobecności.
W przedszkolu są zatrudnieni pracownicy administracji i obsługi. Podstawowym ich zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymania obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
Zakresy obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor przedszkola. Zakresy obowiązków wszystkich pracowników stanowią załączniki do Regulaminu Pracy Przedszkola z Oddziałami nr 37 „Bajkowy Świat” i znajdują się w aktach osobowych. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują przepisy Ustawy - Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
Zadania pracowników nie będących nauczycielami
Do obowiązków pracownika administracji zwanego kierownikiem gospodarczym należy :
kierowanie zespołem pracowników obsługi,
prawidłowe zabezpieczenie majątku ruchomego, pieczęci i dokumentacji przedszkola, środków pieniężnych otrzymywanych do rozliczenia,
sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola;
współdziałanie z dyrektorem w sprawach związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola /remonty i konserwacje/,
odpowiedzialność za właściwe zabezpieczenie i przygotowanie obiektów przedszkolnych do normalnego funkcjonowania,
nadzorowanie remontów,
zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt;
nadzorowanie przyrządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom i personelowi,
sporządzanie jadłospisów i raportów żywieniowych, przestrzeganie stawki żywieniowej,
pobieranie opłat od rodziców z tytułu korzystania z usług przedszkola,
prowadzenie magazynów oraz dokumentacji magazynowej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
pobieranie opłat od rodziców z tytułu korzystania z przedszkola
uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodzicielskich, naradach roboczych w razie potrzeby – w posiedzeniach rady pedagogicznej i rady rodziców,
uczestniczenie przy kasacji sprzętu i spisie z natury,
prowadzenie ewidencji przedmiotów trwałych,
ścisła współpraca z księgowym w DBFO,
wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji placówki.
Do obowiązków sekretarki w przedszkolu należy:
prowadzenie zasobów kancelaryjnych
przyjmowanie i ewidencjonowanie korespondencji wpływającej oraz przedstawianie jej do dekretacji
rejestrowanie listów zwykłych i poleconych w specjalnie założonym zeszycie.
prowadzenie bazy ofert CV
opracowywanie pism i przepisywanie na komputerze innych pism zatwierdzonych przez dyrektora
udzielanie informacji, a w razie potrzeby kierowanie do właściwych osób według kompetencji.
prowadzenie teczek akt osobowych i spraw kadrowych pracowników
dozorowanie listy obecności pracowników i zeszytu wyjść służbowych
na bieżąco kontrolę zwolnień lekarskich pracowników i przedkładanie je w ciągu dwóch dni od otrzymania do DBFO Wola.
dostarczanie i odbieranie dokumentów ze wskazanych przez dyrektora urzędów
opracowywanie sprawozdań GUS, raportów SIO oraz prowadzenie Arkusz Organizacji i systemu naboru do przedszkola.,
przekazywanie pracownikom poleceń dyrektora
protokółowanie zebrań obsługi prowadzonych przez dyrektora
dozorowanie aktualności książeczek zdrowia i badań pracowników przedszkola
prowadzenie księgi dzieci i absolwentów
prowadzenie na bieżąco rejestru dzieci uczęszczających do przedszkola
sporządzanie i przesyłanie listy dzieci 5-letnich do szkół rejonowych
dbanie o powierzone mienie oraz zapobieganie wszelkim przejawom marnotrawstwa i nadużyciom
wykonywanie czynności służbowych najlepszej woli i staranności przy pełnym wykorzystaniu czasu pracy
przestrzeganie zasad tajemnicy służbowej
przyczynianie się do dobrego imienia placówki poprzez swoją wiedzą fachową
oraz kulturalny i uczynny stosunek do współpracowników, rodziców i dzieci.
informowanie dyrektora o stanie załatwianych spraw i ewentualnych trudnościach.
załatwianie innych czynności zleconych przez dyrektora
Przyjmowanie odpłatności od rodziców za zajęcia dodatkowe oraz składek na Radę Rodziców, terminowe ich rozliczanie
Do obowiązków kucharki w przedszkolu należy:
przyrządzanie punktualnie zdrowych i higienicznych posiłków,
przyjmowanie produktów z magazynu, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie,
prowadzenie magazynu podręcznego,
utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego i dbanie o czystość pomieszczeń kuchennych,
branie udziału w ustalaniu jadłospisów,
zgodne z przepisami przechowywanie prób żywieniowych,
wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
Do obowiązków pomocy kuchennej w przedszkolu należy :
pomoc kucharce w przyrządzaniu posiłków,
utrzymywanie w czystości mebli, sprzętu i naczyń kuchennych oraz pomieszczeń magazynowych,
załatwianie zleconych czynności związanych z zakupem i dostarczaniem żywności,
wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
Do obowiązków pomocy nauczycielki należy :
pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,
pomaganie nauczycielowi oddziału w przygotowaniu pomocy i rekwizytów do zajęć, zabaw, ćwiczeń i gier,
czynne uczestnictwo w zajęciach i zabawach z dziećmi prowadzonych przez nauczyciela,
utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach,
wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego.
Do obowiązków woźnej przedszkola należy :
utrzymywanie czystości w powierzonych pomieszczeniach zgodnie z wymogami i przepisami SANEPID-u,
pełna obsługa przy posiłkach /podawanie, sprzątanie, zmywanie/,
rozkładanie i składanie leżaków,
pomoc dzieciom w wykonywaniu czynności samoobsługowych,
spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu dnia,
pomoc w czynnościach porządkowych podczas prowadzenia przez nauczyciela zajęć,
uczestniczenie w wycieczkach i spacerach poza terenem przedszkola,
czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci,
wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego wynikających z organizacji pracy.
Do obowiązków dozorcy przedszkola należy :
otwieranie i zamykanie przedszkola,
codzienna kontrola zabezpieczenia przed pożarem i kradzieżą,
utrzymywanie porządku i czystości na terenie przedszkola oraz terenu należącego do przedszkola,
pilnowanie, aby na terenie przedszkola nie przebywały osoby nieupoważnione,
dbanie o odpowiedni stan techniczny budynku oraz maszyn i sprzętu w przedszkolu,
utrzymanie porządku w pomieszczeniach piwnicznych i innych przydzielonych pomieszczeniach,
sprzątanie terenu wokół przedszkola,
odśnieżanie dojść i wjazdów do budynku,
grabienie liści,
czuwanie i zabezpieczanie mienia przed zniszczeniem i kradzieżą,
całkowita odpowiedzialność za mienie przedszkola w czasie pełnienia dyżuru,
systematyczne kontrolowanie obiektu, zgłaszanie awarii wodno – kanalizacyjnych i elektrycznych,
dbanie o stan sprzętu sportowego oraz zabawek w pomieszczeniach i w ogrodzie, (wykonywanie drobnych napraw w budynku i na terenie przedszkola, a także sprzętu i zabawek),
dbałość o powierzone urządzenia i narzędzia pracy,
wykonywanie prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie ogrodu przedszkolnego – troska o roślinność,
w czasie wakacji i remontów usuwanie z pomieszczeń mebli i sprzętu, należyte ich zabezpieczenie,
dokonywanie zakupów artykułów spożywczych oraz innych artykułów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przedszkola,
pomoc kierownikowi gospodarczemu w zaopatrywaniu przedszkola, uczestniczeniem w większych zakupach,
wykonywanie zleconych przez dyrektora prac administracyjnych, które wynikają z organizacji przedszkola
Do zadań szatniarki należy:
utrzymywanie w czystości pomieszczeń szatni, łazienek (ogrodowej i dla pracowników przedszkola) oraz gabinetu dyrektora,
uzupełnianie mydła , ręczników jednorazowych, ochraniaczy na buty
dyżurowanie w szatni w czasie odbierania dzieci,
pomoc przy rozbieraniu i ubieraniu dzieci,
pomoc przy myciu rąk , korzystaniu z toalety ogrodowej,
pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających,
wydawanie dzieci tylko rodzicom lub upoważnionym osobom,
obsługiwanie telefonu w szatni,
wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora lub osobę upoważnioną wynikających z organizacji pracy przedszkola.
Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
Wszyscy pracownicy mają obowiązek zapoznania się z przepisami prawa wewnętrznego obowiązującego na terenie przedszkola.
Na terenie przedszkola pracownicy nie korzystają z telefonów komórkowych i innych urządzeń (np. laptopy,epody,mp3 i inne),w przypadku wyższej konieczności dopuszcza się skorzystanie z wyżej wymienionych urządzeń.