Do podstawowych obowiązków rodziców (prawnych opiekunów) dziecka należy:
przestrzeganie niniejszego Statutu,
respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców pełnoletnią osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu,
informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu.
Rodzice mają obowiązek poinformować na piśmie Dyrektora Przedszkola o swojej czasowej nieobecności lub wyjeździe i ustanowionym pełnomocnictwie notarialnym w sprawowaniu opieki nad dzieckiem przez osoby trzecie.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego, zobowiązani są do poinformowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku Dyrektora Szkoły Podstawowej, w obwodzie zameldowania dziecka o miejscu realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są zobowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
W przypadku nie przyprowadzenia dziecka przez rodziców na obowiązkowe zajęcia do przedszkola Rada Pedagogiczna może podjąć Uchwałę o skreśleniu dziecka z listy wychowanków.
§ 9
Rodzice mają prawo do:
zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z koncepcji pracy przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
uzyskania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn i trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji i opinii pracy przedszkola,
wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny.
o przekazywanych sprawach powinien być poinformowany Dyrektor przedszkola.
§ 10
Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współpracować ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenie drogi jego indywidualnego rozwoju.
Formy współpracy z domem rodzinnym dziecka.:
konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela lub rodziców z dyrektorem, nauczycielami, specjalistami ;
zebrania grupowe i dni otwarte;
zajęcia otwarte
spotkania grupowe metodami aktywizującymi ;
uroczystości i spotkania okolicznościowe np. teatrzyki dziecięce, teatry nauczycielskie i rodzinne, biesiady, olimpiady i konkursy promujące zdrowie, festyny, aukcje, gry i zabawy rodzinne, zajęcia otwarte, pogadanki podnoszące wiedzę pedagogiczną, urodziny dziecka, Wigilia, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty itd.
kierowanie dziecka do specjalistów (logopedy, psychologa itp.);
kąciki dla rodziców Warto przeczytać, kąciki plastyczne, informacje grupowe,
inne wzajemnie ustalone.
Tablica ogłoszeń i wystawy prac dzieci
Spotkanie z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu według potrzeb na wniosek Dyrektora, Rady Rodziców lub Nauczyciela, nie mniej niż 2 razy w roku.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami (opiekunami) jest:
pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
systematyczne informowanie o dziecku, jego zachowaniach i rozwoju;
uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunków i zakresu działań
wzajemna pomoc w realizacji programów, planów i systemów opracowanych przez nauczycieli takich jak : Program adaptacyjny, system wychowawczy, zasady współpracy z rodzicami, plan współpracy z rodzicami, plan współpracy ze szkołą.
Obowiązkiem rodziców jest przestrzeganie Regulaminu Przedszkola w celu harmonijnej realizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego oraz zapewnienia właściwych warunków pobytu wszystkim wychowankom przedszkola.