S T A T U T
Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 37
„Bajkowy Świat
w Warszawie ul. Szlenkierów 8
opracowany na podstawie następujących aktów prawnych:
1. USTAWA z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458 ).
2. USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600 z póź. zm.).
3. KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA przyjętej przez Zgromadzenie ONZ w dniu 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120 poz. 526 z póź. zm.) oraz aktualnych aktów wykonawczych do wyżej wymienionych ustaw, a w szczególności: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 Nr 61, poz. 624 z póź. zm.).
4. USTAWA O FINANSACH PUBLICZNYCH z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 z póź.. zm.) oraz aktualnie obowiązujących wykonawczych; Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908 z póź. zm.).
5. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 września 2009 roku w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz.
6. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów Wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. (Dz. U. Nr 89 z dnia 10 czerwca 2009 r., poz. 730).
7. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 16 lipca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ( Dz. U. Nr 116 z dnia 23 lipca 2009 r., poz. 977.)
8. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
9. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych szkołach, przedszkolach i placówkach.
PREAMBUŁA
PRZEDSZKOLE Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 37
„ BAJKOWY ŚWIAT” UL. SZLENKIERÓW 8
„DZIECKO PSYCHICZNIE I FIZYCZNIE NIEPEŁMOSPRAWNE WINNO MIEĆ ZAPEWNIONE PEŁNE I NORMALNE ŻYCIE, W WARUNKACH ZABEZPIECZAJĄCYCH JEGO GODNIŚĆ, UMOŻLIWIAJĄCYCH OSIĄGANIE NIEZALEŻNOŚCI ORAZ UŁATWIAJĄCYCH AKTYWNE UCZESTNICTWO W ŻYCIU SPOŁECZNYM”.
Konwencja Praw Dziecka – Artykuł 23 pkt 1.
Integracje realizujemy jako formę współistnienia - wspólnej zabawy, nauki i wychowania - dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Daje ona możliwość współuczestniczenia im w naturalnych warunkach społecznych i rozwoju w zróżnicowanej grupie rówieśniczej. Uczy akceptacji, tolerancji i empatii. Przynosi korzyści zarówno dzieciom niepełnosprawnym, jak i zdrowym.
Każde dziecko – zarówno zdrowe, jak i niepełnosprawne ma prawo do wzrastania w naturalnym środowisku. Najwłaściwszym środowiskiem rozwojowym dla dziecka, poza rodziną, jest środowisko rówieśnicze. Dla dziecka niepełnosprawnego jest to szczególnie ważny czynnik rozwoju. Integracja nie jest jednostronnym procesem, w którym dzieci niepełnosprawne są włączane do grupy dzieci zdrowych, lecz jest to proces obustronny. Każdy od każdego czegoś się uczy, każdy musi znaleźć swoje miejsce w grupie i poradzić sobie z powstającymi trudnościami.
CEL NADRZĘDNY:
Celem głównym Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 37 „Bajkowy Świat” w Warszawie jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym
i przyrodniczym.
Przebywanie w grupie integracyjnej daje szczególną szanse rozwoju społecznego wszystkim dzieciom. Dzieci pełnosprawne mają okazję, aby w naturalny sposób nauczyć się właściwego stosunku, do niepełnosprawnych rówieśników. Uczą się współżyć z nimi na co dzień, a także służyć im pomocą w każdej sytuacji. Stają się bardziej wrażliwe na problemy swoich mniej sprawnych kolegów. Z drugiej strony, dzieci niepełnosprawne zyskują okazję do przyjmowania akceptacji, zdobywają poczucie bezpieczeństwa, które jest podstawą ich ogólnego rozwoju psychofizycznego i intelektualnego.
Przedszkole realizuje zadania wychowawcze w oparciu
o indywidualne spojrzenie na każde dziecko.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Kształtowanie prawidłowych postaw prospołecznych, poprzez przebywanie z osobą niepełnosprawną, uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka,
Uczenie dzieci niepełnosprawnych społecznego funkcjonowania pomimo ograniczeń.
Uściślenie współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
Uczenie dziecka podejmowania właściwych decyzji poprzez dawanie mu możliwości wyboru danego zadania,
Kształtowanie właściwej atmosfery w grupie poprzez ćwiczenia z zakresu empatii oraz „wsłuchiwanie się w dziecko”,
Całościowe postrzeganie dziecka, a nie tylko jego zaburzeń, dostrzeganie jego „ mocnych stron”,
Ukazywanie użyteczności działań dziecka niepełnosprawnego,
Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności,
Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,
Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,
Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła,
Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń,
Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
Grupy integracyjne są mniej liczne (do 20 dzieci, w tym do 5 dzieci niepełnosprawnych). Pracuje w nich większa ilość nauczycieli (2 nauczycieli wychowania przedszkolnego i 1 nauczyciel wspomagający, a w grupie 3,4-latków dodatkowo pomoc nauczyciela).
Nauczyciele starają się stworzyć jak najbardziej przyjazne warunki dzieciom, nie tworząc sztucznego podziału ról między pedagogiem wychowania przedszkolnego, a pedagogiem specjalnym, mimo iż właśnie to ci drudzy są rzecznikami praw dzieci niepełnosprawnych. Pedagodzy specjalni prowadzą dodatkowo z dziećmi niepełnosprawnymi, poza pracą w grupie, indywidualne zajęcia terapeutyczne i kompensacyjne.
Każde dziecko niepełnosprawne funkcjonuje w oparciu o indywidualny program pracy opracowany przez pedagogów specjalnych we współpracy z nauczycielami wychowania przedszkolnego, psychologiem, logopedą i rehabilitantem. Jest on dostosowany do możliwości, potrzeb i zainteresowań dziecka. Weryfikowany i aktualizacji co kwartał.
Dzieci zdrowe w grupach integracyjnych realizują takie same treści programowe jak dzieci w grupach masowych, wzbogacone o zagadnienia związane z integracją.
Pokaż informacje o artykule