Loading ....
Przedszkole nr 37 "Bajkowy Świat"
Biuletyn Informacji Publicznej
Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi
nr 37 "Bajkowy Świat"
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
ul. Szlenkierów 8
01-181 Warszawa
tel/fax: (22) 632 11 31
e-mail: p37@eduwarszawa.pl
strona: p37.przedszkola.net.pl

S T A T U T

Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 37
„Bajkowy Świat
w Warszawie ul. Szlenkierów 8

opracowany na podstawie następujących aktów prawnych:

1. USTAWA z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458 ).

2. USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218 i Nr 220, poz. 1600 z póź. zm.).

3. KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA przyjętej przez Zgromadzenie ONZ w dniu 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120 poz. 526 z póź. zm.) oraz aktualnych aktów wykonawczych do wyżej wymienionych ustaw, a w szczególności: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U.  z 2001 Nr 61, poz. 624   z póź. zm.).

4. USTAWA O FINANSACH PUBLICZNYCH  z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 z póź.. zm.) oraz aktualnie obowiązujących wykonawczych; Rozporządzenia   Prezesa   Rady   Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908 z póź. zm.).

5.  ROZPORZĄDZENIE   MINISTRA  EDUKACJI  NARODOWEJ   z dnia 14 września 2009 roku w sprawie szczegółowych zasad sprawowania   nadzoru   pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji  pedagogicznych,  kwalifikacji  niezbędnych  do  sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym  można  zlecać  prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz.

6. ROZPORZĄDZENIE   MINISTRA  EDUKACJI  NARODOWEJ  z  dnia 8 czerwca  2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów Wychowania przedszkolnego i  programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. (Dz. U. Nr 89 z dnia 10 czerwca 2009 r., poz. 730).

7. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 16 lipca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki  dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz  rodzajów  tej dokumentacji   ( Dz. U. Nr 116 z dnia 23 lipca 2009 r., poz. 977.)

8. ROZPORZĄDZENIE  MINISTRA  EDUKACJI NARODOWEJ zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.

9. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z  dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych szkołach, przedszkolach i placówkach.

 

PREAMBUŁA
PRZEDSZKOLE Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 37
„ BAJKOWY ŚWIAT” UL. SZLENKIERÓW 8

 

„DZIECKO PSYCHICZNIE I FIZYCZNIE NIEPEŁMOSPRAWNE WINNO MIEĆ ZAPEWNIONE PEŁNE I NORMALNE ŻYCIE, W WARUNKACH ZABEZPIECZAJĄCYCH JEGO GODNIŚĆ, UMOŻLIWIAJĄCYCH OSIĄGANIE NIEZALEŻNOŚCI ORAZ UŁATWIAJĄCYCH AKTYWNE UCZESTNICTWO W ŻYCIU SPOŁECZNYM”.

Konwencja Praw Dziecka – Artykuł 23 pkt 1.

 

Integracje realizujemy jako formę współistnienia - wspólnej zabawy, nauki i wychowania - dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Daje ona możliwość współuczestniczenia im w naturalnych warunkach społecznych i rozwoju w zróżnicowanej grupie rówieśniczej. Uczy akceptacji, tolerancji i empatii. Przynosi korzyści zarówno dzieciom niepełnosprawnym, jak i zdrowym.

 

Każde dziecko – zarówno zdrowe, jak i niepełnosprawne ma prawo do wzrastania w naturalnym środowisku. Najwłaściwszym środowiskiem rozwojowym dla dziecka, poza rodziną, jest środowisko rówieśnicze. Dla dziecka niepełnosprawnego jest to szczególnie ważny czynnik rozwoju. Integracja nie jest jednostronnym procesem, w którym dzieci niepełnosprawne są włączane do grupy dzieci zdrowych, lecz jest to proces obustronny. Każdy od każdego czegoś się uczy, każdy musi znaleźć swoje miejsce w grupie i poradzić sobie z powstającymi trudnościami.


CEL NADRZĘDNY:

Celem głównym Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 37 „Bajkowy Świat” w Warszawie jest stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno - kulturowym
i przyrodniczym.


Przebywanie w grupie integracyjnej daje szczególną szanse rozwoju społecznego wszystkim dzieciom. Dzieci pełnosprawne mają okazję, aby w naturalny sposób nauczyć się właściwego stosunku, do niepełnosprawnych rówieśników. Uczą się współżyć z nimi na co dzień, a także służyć im pomocą w każdej sytuacji. Stają się bardziej wrażliwe na problemy swoich mniej sprawnych kolegów. Z drugiej strony, dzieci niepełnosprawne zyskują okazję do przyjmowania akceptacji, zdobywają poczucie bezpieczeństwa, które jest podstawą ich ogólnego rozwoju psychofizycznego i intelektualnego.


Przedszkole realizuje zadania wychowawcze w oparciu
o indywidualne spojrzenie na każde dziecko.


CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Kształtowanie prawidłowych postaw prospołecznych, poprzez przebywanie z osobą niepełnosprawną, uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka,

  • Uczenie dzieci niepełnosprawnych społecznego funkcjonowania pomimo ograniczeń.

  • Uściślenie współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,

  • Uczenie dziecka podejmowania właściwych decyzji poprzez dawanie mu możliwości wyboru danego zadania,

  • Kształtowanie właściwej atmosfery w grupie poprzez ćwiczenia z zakresu empatii oraz „wsłuchiwanie się w dziecko”,

  • Całościowe postrzeganie dziecka, a nie tylko jego zaburzeń, dostrzeganie jego „ mocnych stron”,

  • Ukazywanie użyteczności działań dziecka niepełnosprawnego,

  • Kształtowanie podstawowych powinności moralnych np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności,

  • Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,

  • Rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu,

  • Rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła,

  • Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń,

  • Uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

Grupy integracyjne są mniej liczne (do 20 dzieci, w tym do 5 dzieci niepełnosprawnych). Pracuje w nich większa ilość nauczycieli (2 nauczycieli wychowania przedszkolnego i 1 nauczyciel wspomagający, a w grupie 3,4-latków dodatkowo pomoc nauczyciela).

  Nauczyciele starają się stworzyć jak najbardziej przyjazne warunki dzieciom, nie tworząc sztucznego podziału ról między pedagogiem wychowania przedszkolnego, a pedagogiem specjalnym, mimo iż właśnie to ci drudzy są rzecznikami praw dzieci niepełnosprawnych. Pedagodzy specjalni prowadzą dodatkowo z dziećmi niepełnosprawnymi, poza pracą w grupie, indywidualne zajęcia terapeutyczne i kompensacyjne.

Każde dziecko niepełnosprawne funkcjonuje w oparciu o indywidualny program pracy opracowany przez pedagogów specjalnych we współpracy z nauczycielami wychowania przedszkolnego, psychologiem, logopedą i rehabilitantem. Jest on dostosowany do możliwości, potrzeb i zainteresowań dziecka. Weryfikowany i aktualizacji co kwartał.

Dzieci zdrowe w grupach integracyjnych realizują takie same treści programowe jak dzieci w grupach masowych, wzbogacone o zagadnienia związane z integracją.

 

Pokaż informacje o artykule