Do obowiązków nauczyciela należy:
Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem podczas wycieczek i spacerów;
Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci ich zdolności i zainteresowania;
Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem. Ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc medyczną, psychologiczną i logopedyczną;
Prowadzenie zajęć indywidualnych z dziećmi z grup dyspanseryjnych;
Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
Prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
Stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
Planowanie własnego rozwoju zawodowego. Systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
Dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie różnorodnych pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
Eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
Współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z realizowanego programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i postępów w rozwoju,
Realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
Czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno– sportowym.
Podstawowe zasady pracy nauczycieli
Nauczyciel prowadzi pracę systematycznie, zgodnie z planem rocznym i planami miesięcznymi;
Nauczyciel prowadzi dokumentację dotyczącą przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowo– naukowych;
Nauczyciel ma prawo do doskonalenia zawodowego;
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
Poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka,
Ujednolicenie metod wychowawczych,
Rozwijanie zdolności zaobserwowanych u dziecka,
Ustalenia form pomocy dzieciom mniej zdolnym,
Włączenia rodziców w działalność przedszkola.
Nauczyciel szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa;
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje, kontakt z ich rodzicami w celu:
Poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dziecka;
Ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci;
Włączenia rodziców w działalność przedszkola.
Codzienną pracę nauczycieli wspierają specjaliści zatrudnieni w przedszkolu:
-logopeda
-psycholog
-rehabilitant
-pedagog terapeuta
-pedagog specjalny (w grupie intergracyjnej)
Pokaż informacje o artykule